28.4.11

Tips vid näthandel

Nu för tiden är det många som köper och säljer saker på auktionssajter och annonssidor på nätet. Dock händer det titt som tätt att det blir problem när köpare och säljare inte kommer överens, eller när paket kommer bort.
Här kommer några tips på det området:
  • Försäljning mellan privatpersoner går under Köplagen. Det betyder att man som köpare har rätt att t.ex. reklamera en vara som är trasig inom 2 år från köpet. Som säljare är det därför extra viktigt att man alltid beskriver allt man säljer otroligt noga för att undvika missförstånd - det räcker inte att skriva "befintligt skick", "använt skick" eller liknande. 
  • Om det däremot är en vara som ska hämtas av köparen, behöver man inte beskriva lika noga. Köparen har då själv ansvar att undersöka varan. 
    (Fotnot: Ibland blandar folk felaktigt ihop köplagen med konsumentköplagen, men det är inte samma lag. Konsumentköplagen gäller bara när man handlar av företag)
  • Innan du köper något som du ska hämta själv, undersök det alltså noga. Enligt köplagen har man ansvar att se eventuella fel och brister när man undersöker varan, och kan inte så lätt reklamera den i efterhand.
  • Ska varan skickas med posten är det köparen som enligt lagen står för riskerna vid frakt (om man inte betalat extra för rekommenderat brev), men jag tycker personligen ändå att man försöker komma överens om det värsta inträffar och paket kommer bort. Man kan t.ex. dela på förlusten. Sen är det viktigt att säljaren också efterlyser försvunna brev/paket hos posten.
    Här finns en sida där man kan göra det: http://e-tjanster.pts.se/post/saknade-brev/, man kan också ringa till posten och be dem om hjälp.
  • När du som säljare postar en vara: Tänk på att alltid texta adressen tydligt! Posta i  ogenomskinliga kuvert/påsar för att minska risken för stöld. Om man skickar i plastpåse eller mailingbag ska man inte skriva med tuschpenna utan använda fasttejpad adresslapp. Posten har stora problem med alla paket där adressen suddats ut, detta gäller även när adressen skrivits med permanent märkpenna. När paketen hanteras i sorteringsterminaler och postsäckar gnids de mot varandra så att färgen skrapas av.
  • Säljaren och köparen måste alltid komma överens innan om vilken fraktform man ska använda för att minska risken för att paketet kommer bort. Det finns ju varianter som är något säkrare: rekommenderade brev eller paket med Schenker/DHL som är spårbara.
  • Ofta vill folk veta innan de köper eller lägger bud vad fraktkostnaden kommer att bli. Ett tips är då att ha en egen brevvåg hemma så vet man alltid vad portot blir. Jag har själv ett kuvert fullt med frimärksark som jag fyller på när det börjar ta slut. Nedan finns postens portotabell:
Portokostnader hos Posten (brev)
0-20 gram = ett frimärke (6 kr )
21-100 gram = två frimärken (12 kr)
101-250 gram = fyra frimärken (24 kr)
251-500 gram = sex frimärken (36 kr)
501-1000 gram = åtta frimärken (48 kr)
1001-2000 gram = tolv frimärken (72 kr)

Om brevet är tjockare än 3 cm eller bredare än 25 cm kostar det extra för skrymmande brev. Detta kostar 12 kr (två frimärken). 
Man kan ofta slippa denna avgift om man packar klokt i ett kuvert eller en lätt påse (och platt)!

1 kommentar:

  1. Hejsan. Det har kommit nya vikter för frimärket. Det kan vara en idé för dig att uppdatera denna sida.

    Mvh Andrea

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...